העולם מתכנס בריו

"We need to invent a new model – a model that offers growth and social inclusion – a model that is more respectful of the planet's finite resources. That is why I have made sustainable development my number one priority."

– UN Secretary-General Ban Ki-moon

עלינו להמציא מודל חדש. מודל המציע צמיחה ושיתוף חברתי, מודל שמכיר בגבולות של המשאבים של כדור הארץ. פיתוח בר קיימא הוא בראש סדר העדיפויות שלי.
מזכ"ל האו"ם – באן קי-מון

אז מה קורה בוועידה? הצוותים מנסים עדיין לקדם את טיוטת ההסכם שאמור להחתם בסוף הוועידה, ולהגדיר עקרונות להמשך פיתוח בר קיימא בכל המדינות שתצטרפנה בחתימתן. המאמץ הוא להביא את הטיוטה כמה שיותר קרוב לנוסח סופי, מוסכם ומגובש. עדיין, נותרו נושאים רבים שנמצאים בחוסר הסכמה בין המדינות. חלקם נראים מהותיים, חלק שטחיים.


במסדרונות שמענו לא מעט טענות על כך שהויכוחים נועדו למטרה אחת בלבד: מניעת כל החלטה מחייבת שתאלץ מדינות, בעיקר מערביות מתועשות, לסטות מהמסלול הנוח שהן נמצאות בו כיום.  נשמע מוכר?
זו דינאמיקה שהכרנו לעומק בוועידת האקלים של האו"ם לפני חצי שנה בדרום אפריקה…

בניגוד למסלול השיחות בנוגע למשבר האקלים, לוועידה הזו אין צפי ברור. בוועידת האקלים, לפחות מנקודת המבט של החברה האזרחית, כל תוצאה שלא הביאה לחתימת הסכם ברור ומחייב שמגביל את פליטות גזי החממה של המדינות הוא כשלון. בריו קשה לקבוע גבול ברור כלכך, היות ומראש התוצאה הצפויה במסלול השיחות הרשמיות הוא מסמך הצהרתי מטבעו. אפשר לומר שלאור התנהלות השיחות הבינלאומיות בנושאים סביבתיים בכלל בשנים האחרונות, מפלס הציפיות מוועידת ריו+20 נמוך במיוחד.

אז מה מביא לוועידה הזו למעלה מ-60 אלף איש מכל התחומים ומכל הגילאים?
וועידת ריו+20 היא מפגש היסטורי, בין דורי, בין תרבותי. אנשים מכל העולם ייפגשו לחלוק מחשבות, רעיונות ודרכים מעשיות לשפר את העולם. במקביל למסלול הדיונים מתקיימים בכל רגע נתון עשרות אירועים אחרים, רשמיים יותר ופחות, וכמובן אלפי מפגשים צפויים ובלתי צפויים. יש מקום רב ליצירתיות ופיתוח פתרונות מעשיים "מהשטח" – ולא רק כאלה שיוכתבו על ידי מדינות. רואים את זה יפה מאוד כבר בפעילות עצמאית של מאות ערים ברחבי העולם.

מעניין לקרוא מה שחושב על זה גוסטאבו פנוסקה, ראש המוסד למשאבי טבע וסביבה גלובאלית, שהיה בוועידת ריו ההיסטורית ב-1992, במאמר שלו "למה וועידת ריו תצליח":

"The old admonition to think globally and act locally is striking back with a vengeance. Let's hope that at Rio, while the adults are kept busy playing the customary game of  Scrabble with their conference texts, the creative party will take over unsupervised. I truly feel that something special is about to happen"
Gustavo A. B. de Fonseca, head of Natural Resources at the Global Environmental Facility, and veteran of Rio 1992, "why Rio+20 will succeed"

תגים: , , ,

תגובה אחת ל-“העולם מתכנס בריו”

  1. רוני דניאל אומר:

    למרות הקשיים, התסבוכות וריבוי האינטרסים המתנגשים, נושבת רוח אופטימית ומעודדת בין האותיות.

כתיבת תגובה