האקלים משתנה. ולכן גם אנחנו

עד כה מרבית המאמצים בארץ ובעולם, עסקו (ובצדק) במיתון משבר האקלים ("מיטיגציה") – מאמצים להפחית את פליטות גזי החממה לאטמוספירה שהם הגורם לשינויי האקלים.

לאחרונה, יותר ויותר מחלחלת ההבנה כי לצד המשך המאמצים להפחית פליטות גזי חממה חשוב להתחיל להערך לשינויי האקלים – כי הם כבר כאן. לפי דו"חות של האו"ם, מליונים ברחבי העולם כבר מכונים "נפגעי אקלים" – בעיקר כתוצאה מבצורת ורעב (באפריקה בעיקר) או שטפונות (דרום מזרח אסיה, אוסטרליה ועוד). לתופעות המזיקות הישירות (אירועי אקלים קיצוני, גלי חום, שטפונות, בצורות, עליה במפלס מי הים ועוד) – מתלווה מגוון רחב ומדאיג של תופעות לוואי, כמו ירידה בכמויות המים לשתיה, התפשטות גורמי מחלות, העלמות מיני צמחים ובעלי חיים והגירה גוברת של פליטים בעקבות מקורות מים ומזון.

האקלים משתנה – ולכן גם אנחנו
לחצו כאן למסמך מידע של הקואליציה בנושא בניית חוסן והערכות לקראת משבר האקלים

המזרח התיכון הוגדר על ידי ה-IPCC כאזור רגיש להשפעות שינויי האקלים – וישראל תידרש להתמודד במוקדם או במאוחר עם כל קשת התופעות המוזכרות. רק הערכות מוקדמת תאפשר צמצום של הנזקים, התאוששות מהירה ואף ניצול הזדמנויות שטמונות באתגרים. למשל, ישראל כבר בין המדינות המתקדמות בעולם בשימוש חוזר במים –  טכנולוגיה כזו ופתרונות אחרים יכולים לסייע למדינות רבות בעולם. הערכות מוקדמת, בהובלת הממשלה, תאפשר לישראל נצל את ההזדמנות ולהיות פורצת דרך ומקור ידע בנושא.

המשרד להגנת הסביבה יזם הקמת מרכז ידע, שמטרתו למפות את הפערים הקיימים בנוגע להשפעות שינויי האקלים על ישראל, ולאחר מכן לערוך המלצות לממשלה למדיניות רלוונטית בתחום. מרכז הידע הישראלי להערכות לשינוי האקלים בישראל הוקם במרץ 2011 על ידי צוות חוקרים ממוסד שמואל נאמן, אוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת תל אביב. המרכז עוסק במספר תחומים שהוגדרו לו על ידי המשרד להגנת הסביבה: השפעת שינויי האקלים על הכלכלה הישראלית, על המצב הגאו-אסטרטגי, על בריאות הציבור, על משק המים, על המגוון הביולוגי ואופי הבניה העירוני.

לאחרונה השלים המרכז את שלב מיפוי פערי הידע הקיימים בתחומים השונים.
השורות התחתונות:
– התפשטות המדבור, ירידה במשקעים, יותר גלי חום ואירועים קיצוניים, והתחממות.
-גם בתחומים נחקרים יחסית בישראל – כמו משק המים למשל – קיימים פערי מידע משמעותיים ביחס לשינויי האקלים הצפוים.
– דבר אחד ברור: שינויי האקלים ילכו ויחמירו, ונדרשת הערכות מהירה ואסטרטגית של הממשלה בתחומים רבים הקשורים זה לזה.

לחצו כאן לתקציר מנהלים למסמך שהוגש על ידי מרכז הידע למשרד להגנת הסביבה.

בחודשים הקרובים יתרכז מרכז הידע בגיבוש המלצות למדיניות בנושא הערכות לשינוי האקלים בישראל. אנו ניקח חלק בתהליך וכמובן נמשיך לעדכן.

למידע נוסף במשרד להגנת הסביבה – לחצו כאן.

תגים: , , , ,

כתיבת תגובה